Amics de Núria LogoAmics de NúriaAdNúria
Església de Sant Martí Vell de Puig-reig

Punt d'interès

Castell i Església de Sant Martí Vell de Puig-reig

Berguedà

Apareix documentat per primera vegada l'any 907 com a 'Pugo Regis' o 'Podium Regium' ('muntanya reial' o 'turó reial'), coincidint amb la consagració de la seva primera església. La zona va ser repoblada sota l'impuls del comte Guifré el Pelós pels volts de l'any 878, com a part de la reorganització del comtat de Berga. El Castell de Puig-reig es va convertir en un baluart defensiu clau.

El castell de Puig-reig va passar a mans de la poderosa família dels vescomtes del Berguedà. El personatge més cèlebre d'aquesta nissaga, el trobador Guillem de Berguedà, va fer testament l'any 1187 i va cedir el castell i tot el seu terme a l'Orde dels Templers. Els templers hi van establir una important comanda militar i administrativa.Els Hospitalers (Segles XIV-XVIII): Amb la dissolució del Temple el 1312, les propietats van passar a mans de l'Orde dels Hospitalers, els quals van mantenir la jurisdicció del lloc fins al finals del segle XIX

El castell estava situat a la part més alta de la roca que domina el poble, al costat de l'església de Sant Martí Vell. Actualment, el que queda de les seves muralles i estructures està camuflat entre les cases modernes del barri del castell.

De l'església de Sant Martí Vell, sabem que a primera església de fusta o pedra senzilla va ser construïda pels mateixos pobladors del lloc i consagrada el 907 pel bisbe Nantigís d'Urgell. Aquest temple feia les funcions d'església parroquial i capella del castell. D'aquest primer edifici no en queda res, exceptuant unes quantes tombes antropomorfes excavades a la roca de l'entorn.

L'edifici que podem veure actualment es va aixecar a mitjan segle XII (entorn del 1145) sota el patrocini dels vescomtes de Berguedà. A partir de la donació de Guillem de Berguedà, l'església es va convertir en el centre religiós de la comanda dels Templers i, posteriorment, dels Hospitalers. Al segle XVI es va adossar a ponent la casa del priorat, que avui funciona com a rectoria.