Amics de Núria LogoAmics de NúriaAdNúria
Ermita de Santa Magdalena de Bell-lloc de Sallen

Punt d'interès

Ermita de Santa Magdalena de Bell-lloc de Sallent

Bages

L'estructura original vella es va aixecar a finals del segle XI com una petita església d'una sola nau i absis semicircular. Aquest indret va viure un dels episodis més importants de la història de la Séquia de Manresa. Un text històric de 1345 documenta que representants de la ciutat de Manresa i del Bisbat de Vic es van reunir expressament a Santa Magdalena per provar de solucionar el greu conflicte (conegut com el Misteri de la Llum) que havia aturat les obres del canal de l'aigua.

L'edifici romànic original comptava amb una zona d'enterrament al seu voltant. No obstant això, com que aquest llogarret va desaparèixer completament durant el segle XIV a causa de les crisis i les pestes, església i cementiri varen quedar abandonats fins a quedar pràcticament enrunat. Per aquest motiu, a finals del segle XVI, es va construir una capella nova dedicada a la mateixa santa, edificada a poca distància, directament entre els camps de cultiu del pla. Quan es va construir la nova capella l'any 1574 al mig dels camps de conreu, ja es va fer purament com una ermita de devoció popular. Avui dia, el conjunt medieval original de Santa Magdalena de Bell-lloc (coneguda com la vella) es troba en estat de ruïnes. Les restes arquitectòniques queden parcialment amagades per la vegetació.

En els seus inicis feia les funcions de centre de culte per als pagesos i masos d'aquell sector del Pla de Bages. De fet, l'edifici original tenia unes mides i una capçalera de l'arquitectura pròpia d'una església parroquial rural.